onsdag 6 januari 2010

Tungt!

I dag hände något som inte hänt de senaste 30 åren: jag fick ont i handleden av att sticka. Det är de hemska stickorna från 80-talet. Nu när sjalen börjar bli tung orkar jag inte lyfta den och stickorna. Så jag tittade in i min KnitProbutik och köpte ett set trästickor, för Pirre på Tinttamarelli godkänner förskottsbetalning. Kreditkortet kan alltså sova lugnt! Stickorna kommer med god tur redan på fredag. Pirre försökte sälja de här stickorna åt mig i höstas på Finlands gigantiska hantverksmässa i Tammerfors, men jag påstod att jag inte behöver så grova stickor. Där ser man!

Nu tar jag det lugnt med sjalen. Jag har precis stickat första varvet på Chart B. Inget foto, sjalen ser i princip likadan ut som för ett antal varv sedan. Jag avlastar alltid handlederna genom att byta teknik, så jag virkar lite på ett evighetsprojekt, en gardin med virknål Imra nr 10 som väl är ca 1 mm. Att inte göra nåt alls skulle orsaka utryckning av folk med röda overaller (förr brukade de klä sig i vitt).

Men ett annat foto ska ni få. Det är Kasper, som för ett par dagar sedan tyckte att vädret inte var lämpligt för en tur ut på byn och hälsa på flickor. Han kom in omedelbums. Kunde vi någon gång ha en annan KAL: vintertröja med foder för fyrfotingar?

5 kommentarer:

Marie sa...

Välkommen till handledsklubben :) Fast mitt beror inte på stickorna, utan veden!Tumgreppen likaså, händerna är helt kassa se'n ett par da'r tillbaka. Resten ska vi inte ens tala om...idag är en dag när livet inte alls går bra, så jag gav upp sjalstickandet.
Men det är som du säjer: att inte göra NÅ'T skulle absolut framkalla en utryckning, och tvångspåklädning av tröja med extralånga ärmar ;)
Sländspann lite, och nu häckar jag på nätet.
Ja, varför inte en liten hundtröja? Inte för att mina ludna varelser behöver kläder, men ändå :) Hjördis kan behöva en om hon börjar bli åldrad o mer tunnhårig. Mina hundar älskar all snö, mycket eller lite! Nu får dom ju ta skutt genom snön för att komma fram. Bra motion!

Barbro Heikinmatti sa...

Det är synd att jag inte lyckades fånga snöyran på fotot, men man kan ana hur det blåser i alla fall. -15 grader och hård blåst. Det var bara för mycket! En sådan dag skyddar jag hunden med en vindtät kappa. Kasper är innehund, hans bottenull är inte tillräcklig för sådant väder. Jag har en idé: man lånar mönster från den lokala flerfärgströjan och gör en hundtröja med lokalfärg. För nästa vinter, kanske?

Unknown sa...

Jag har inte stickat på sjalen på flera dagar, nu gäller det cardigan tll sonen. Han fyller ju år på måndag.
Gärna andra KAL:ar. Inte mig emot.
Ang. chart B, vad betyder de svarta prickarna? Jag har inte kommit underfund med det. :)
Ont i handleder eller tummar är jag som tur är (ta i trä) förskonad från.
Här är det kallt och snöigt och Hedda är överlycklig. Hon älskar snö. Åt lite för mycket i går kväll, har lite ont i magen.

Barbro Heikinmatti sa...

Jag har också försökt hitta en förklaring till prickarna. Först trodde jag att det var aviga maskor. Men på fotot ser de räta ut. Jag beslöt att strunta i dem. Jag kunde ju fråga Karen förresten.

Ont i magen av snö, jo det har alla mina hundar haft :) Minns ni hur snö från yllevantar smakar, förresten?

Barbro Heikinmatti sa...

Svar från Karen: de svarta prickarna är aviga maskor. Uppdaterat mönster kommer på min e-post, jag vidarebefordrar till er.