fredag 1 januari 2010

Shetlandssjal i Skottland

Nu måste jag flagga lite: jag kom med i alla kurser jag ville i augusti: http://www.britishyarn.org.uk/
Jag går bl.a. en heldagskurs i hur man konstruerar en shetlandssjal! Och en hel dag med en spinnare jag beundrar, Deb Robson. Vi spinner fibrer från sällsynta fårraser. Nästa dag tittar vi på hur man bäst använder garner från sådana raser. Pust, det var spännande! Kurserna släpptes till försäljning i dag klockan 22.

Jag ska också på exkursion till http://www.newlanark.org/, där vi förstås tittar på spinneriet, men också en massa annat. Och så är det Ravelry Day som grädde på moset.

Jag stickar gärna hur många sjalar som helst! Jag kanske lär mig något vi kan utnyttja i en KAL nästa höst :)

5 kommentarer:

Unknown sa...

GRATTIS!!!
Vad kul! Du får dela med dig av kunskaperna senare. Kanske ha en liten kurs för oss.

Marie sa...

Va' kul!! Det kommer säkert att bli hur kul som helst i Skottland. Då kanske du kan designa en egen sjal se'n?!

Barbro Heikinmatti sa...

Ja det är tänkt att jag ska kunna göra egna sjalar med shetlandsmönster. Jag gör ett mönster som vi kan sticka, om vi fortfarande vill i september-oktober.

Jag kanske lär mig spinna bättre sjalgarner också! Och välja bra fibrer till dem.

Unknown sa...

Absolut!
Självklart kommer vi fortsätta i höst, eller?

Marie sa...

Jättegärna för min del! Håller just på att spinna ett sjalgarn på slända, så det är väl färdigt lagom till hösten ;)