fredag 1 januari 2010

Startat


Tjohej va' det gick undan med de första 16 varven, bara jag började! Men från v 16 fattar jag inte riktigt hur hon menar, jo att 4 varv ska upprepas, men resten då? Är det bara dessa 2 inrutade sekvenser som ska upprepas över hela varvet, eller...?? Nu känner jag mej trög.
Har inte riktig ro att sitta o prova just nu heller, eftersom vedgubben ringde: han kommer i morrn, o jag måste flytta den resterande veden innan vi kan slänga på den nya, eftersom den antagligen är fuktig. Tar en bit i taget.
Måste också lägga till en av valparna 1 gång/timme eftersom jag upptäckte att den minskat i vikt se'n igår. Vägde dom nu på e-m, och då blev jag lite nervös. Leka äter inget vidare heller, så jag får lirka lite med henne o anrätta små goda rätter med grädde, smör o kalk :)
Här är iallafall min sjal, i handfärgat blåmelerat Blue Faced Leicester (underbart mjukt o glansigt, nästan lite silkeskänsla!) 800m/100g. Har ett hg, och räcker inte det så har jag merino i samma govlek som jag kan färga. Gör ju inget om jag tar annat garn till bården. Men, den dagen den sorgen!
Valpbilder lägger jag strax ut på min vanliga blogg, eftersom fler vill titta!

5 kommentarer:

Unknown sa...

På mönstret ser du 5 inringade delar på varv 13-16. Del 2 och 4 från höger upprepas - alltså först stickar man del 1 (från höger), sen del 2 2ggr därefter del 3 och del 4 2ggr, sist men inte minst del 5. Detta gör man på varv 17-20 Sen på varv 21-24 stickas del 2 och 4 3ggr.
Hoppas du förstår vad jag menar, annars får du höra av dig.

Barbro Heikinmatti sa...

Tiken är antagligen lite vilsen och har kanske lie ont efter valpningen, månne inte matlusten kommer bara hon hämtat sig. Det är alltid lika nervöst, jag brukar inte sova på flera dygn. Du kommer igång med sjalen på riktigt när valparna kommit över de kritiska dygnen.

Lustigt att vi råkar ha samma blåa färg Marie! Vi har alla tre härliga garner. Jag funderade också på alpacka ett tag, eller ett tunt sockgarn.

Marie sa...

Tack, Mia, du är en pärla :)
Och Barbro: du har förmodligen helt rätt. Men hon tuggar i sej detta extra jag bjuder på, så det ordnar sej säkert. Levern slank ner utan problem, liksom gräddmjölken. Ja, vem är inte lite tagen efter barnafödande...
'Vår' blå färg är underbar! Lila är inte dumt heller; nästa stickade sjal får bli lila! Jag har just gått in i en sjalperiod nu, så det lär bli fler. Jag har införskaffat ännu ett Shetlandsmönster :) Och så ska jag virka ananassjalen jag fick mönster på av Mia i julklapp! Har färgat garnet i rosa nyanser+lite ljus magenta.

Unknown sa...

Kanske ska vi fortsätta med fler sjalkalar, eller vad säger ni?
Vi ha ju många mönster på G.
Jag valde Tynn Alpakka trots att jag fick så fint garn av Marie, men jag vågar inte använda det. Det är helt enkelt för vackert, men kanske till nästa projekt.

Marie sa...

Absolut fler KAL:ar!