måndag 4 januari 2010

Så här långt :)



Jag har nu 13 mönsterrapporter. Och jag tror att stickorna är från 80-talet: tunga, styva. Men gissa om jag överskred kreditkontot under helgen när jag betalade KnitCamp??? Nu är det kontanter som gäller resten av januari. Så inga nya stickor från nätbutiker i alla fall.

Ser ni "stickan" i blomsterkaktusens kruka? Det är ett skott som kommer från roten på ett blad som är lite skadat i toppen. Jag fick två fina skott av Marie. Det ena gjorde omedelbart två horn. Sedan funderade vi lite på var det andra kunde tänkas göra nya grenar. Nu vet vi det.
Jag har flyttat markörerna till toppen av rapporten. De sitter nu före den första fyrradiga rapporten på höjden, och före den elfte. Garnet är fortfarande mycket mjukt, så jag tror att det kommer att noppa i början. Men noppor är till för att plockas bort :) Nu börjar man också se den lätt oregelbundna färgen: det blir svaga ränder i varvens riktning. Det är ganska mycket silke i fiberblandningen. Ibland ligger silket i tjocka strängar. Jag låter dem göra det. Om jag skulle spinna över hela kardbandet skulle silket och ullen blandas bättre, men jag gillar att garnet blir variegerat. Jag drar därför av tunnare strängar, så jag får de olika fibrerna att lägga sig i tydligare "rapporter".


5 kommentarer:

Marie sa...

USCH för så'na stickor! Jag har mina älskade KnitPicks som jag köpte i födelsedagspresent åt mej själv förrförra året. DET var en investering att glädja sej åt lääänge!
Va' kul med blomsterkaktusarna :)
Jag tror din blå färg är lite mörkare än min, men kameran kan ljuga. Jag gillar också när silket ligger i strängar, det blir så levande.
Får se om jag kan få tillbaka min kamera idag...

Barbro Heikinmatti sa...

Ja, och då jag började använda de där stickorna var de häftiga, något helt annat än jumperstickorna som jag använde före det!

Jag har ett antal KnitPro i metall, nr 2-2,75, 80 cm långa. Faktiskt en nr 2 i trä också, den är mycket trevlig men långsammare än metall. Det är vad jag normalt stickar med. Nu funderar jag allvarligt på ett paket med grova utbytbara trästickor och kablar 80-100 cm. Har någon av er sådana? Och om, hur gillar ni de utbytbara spetsarna?

Unknown sa...

Vilket vackert garn!
Jag använder bambustickor, tycker bäst om dem.
Har funderat lite mer på nästa sjal. Kanske ta den virkade ananassjalen?? Eller vad tycker ni? Ska försöka hitta en bild åt dig Barbro, så du vet vad vi talar om.

Barbro Heikinmatti sa...

Det är länge sedan jag virkade en sjal, så det skulle vara kul. Jag är gärna med på den. Skicka bild!

I februari är det Ravelympics, är ni med? Jag ska sticka spets (sockor tror jag nu med alla dessa sjalar på gång LOL) med finska stickteamet, och spinna med nordiska spinnteamet. Fullt upp från mitten av februari alltså.

Sedan är det en KAL som jag måste ha klar i början på augusti: Clapotis. Ingen stress med den ännu.

Marie sa...

Det är dessa utbytbara trästickor jag har! Köpte lyxpaketet m fodral till; det var introduktionspris när dom var nya i Sverige, så jag fick alltihop för 500 kr. Jag tycker dom är helt underbara. Rekommenderas varmt! KnitPro metall har jag inte provat-trivs bättre m trästickor.
Ravelympics-nä jag ska inte vara med. Kommer att ha fullt upp med valpmat, skit o piss i februari...så jag vill inte lägga på mej mer än jag redan har.
Ananassjalen? Tja varför inte...jag hade tänkt virka den parallellt med denna stickade, men jag kan vänta! Den är jättevacker, och det är längese'n jag virkade en sjal också. Den LÄR gå fortare att färdigställa än den nuvarande!