torsdag 21 januari 2010

"Skapande arbete i ull"

Jag har fått schemat för kursen i Linköping jag ska gå. Åh, vad roligt det ska bli. Ser verkligen fram Vi ska träffas 5 ggr den här terminen och sen har jag 7,5 högskolepoäng i ull.
Vid första träffen ska vi bl.a. besöka fåren i Gamla Linköping, brodera och sen sitta på en föreläsning som heter "Ullen som material, dess egenskaper". På fredagen är det föreläsningar igen, "Ull i ett historiskt perspektiv", "Garnkvalitet" och sedan ska vi formgiva.
Jag ska bo på Mjellerumsgården natten mellan torsdagen och fredagen. Hoppas bara att jag vaknar i tid, brukar försova mig om inte Hedda är med. :)
De andra gångerna är det föreläsningar och vi ska lära oss karda, spinna, tova o.s.v.

Sjalen är jag arg på just nu, mönstret stämmer inte tror jag. Eller är det jag som inte stämmer. Jag ska vänta på er andra så vi kan diskutera hur det ska vara. Jag har försökt sedan i går kväll, men inte kommit på hur det ska vara. Det stämmer liksom inte med antalet efter ett par varv.
Nu får det bli något annat som ligger och väntar på mig. Ska gå igenom högen och se vad jag är sugen på.

Ha det bra!

10 kommentarer:

Barbro Heikinmatti sa...

Det där är ju otroligt intressant! Man kan aldrig lära sig för mycket om ull :) Jag hade gärna varit med.

Var är det mönstret inte stämmer? Jag fifflade till det lite för jag trodde jag räknat fel på varven och ville inte riva upp. Jag har ju stickat så väldigt många sjalar, så jag gjorde som jag brukar: improviserade i sjalens vinkel. Jag har inte börjat med bården ännu, men har i alla fall nystat nu. Om det är bården du har problem med kan jag provsticka i morgon.

Unknown sa...

Det är bården jag har svårigheter med, antalet maskor stämmer inte efter några varv.
Du behöver inte provsticka, men visst vore det skönt att få det hela löst, så man kan sova. Har inte kunnat sitta och sticka ikväll p.g.a att inte bården funkar, eller om det nu är jag.

Marie sa...

Å va' kul med kursen! Då hamnar du äntligen i spinnträsket :)
Min sjal sover, så jag är inte i närheten av problemet du pratar om. Jag tar det se'n (när ni löst problemet...)- Kanske är det ett 'error' i mönstret? Vi är tydligen de första som stickar sjalen. Det går ju att fråga Karen också.

Barbro Heikinmatti sa...

Marie och jag ska göra vårt bästa för att du ska stanna i det här träsket :) Vi har det så bra här!

Barbro Heikinmatti sa...

Det ÄR något fel på diagrammet till bården. Jag har mailat Karen och bett henne titta på den, ev skicka skriven instruktion. Jag hinner inte fundera ut felet nu. Spinner och försöker få amerikanerna att respektera traditionerna och inte kalla en helt ny design för "Korsnäs Sweater". Ack ja. Det är så lätt att trampa på andras symboler när man inte har känslomässig eller kulturell anknytning till dem.

Unknown sa...

Ska bli så roligt att hamna i spinnträsket, det verkar så roligt där.
Då lägger jag undan sjalen några dagar, så får vi se hur det ska vara.
Lite sur blir jag eftersom Marie betalat för mönstret och sen fungerar det inte. Jag är visst en riktigt surpuppa jag.

Barbro Heikinmatti sa...

Nå, en tröst är att hon lovat hjälpa oss om vi får problem. Men visst borde man låta någon teststicka ett mönster man tänker sälja. Sjalen är vacker tycker jag. Först tänkte jag knycka en bård från Victorian Lace Today, men insåg rätt snabbt att det skulle vara att förvanska Karens design.

Marie sa...

Ja hon får ju reda ut detta! Jag vet själv hur det är att designa mönster---jag stickar mina flera ggr (gissa om jag har många fingerlösa vantar...) för att verkligen kolla att det stämmer, ändå kan ett litet fel ligga kvar o gnaga.

Marie sa...

--försöker få amerikanerna att respektera traditionerna och inte kalla en helt ny design för "Korsnäs Sweater"--var gör dom detta? Ravelry? SKURKAKTIGT!!

Barbro Heikinmatti sa...

Det är en Korsnäs sweater raiding på gång på Ravelry, iofs rolig, och laracroft som startat den vet vad hon gör. Men det finns ju alltid såna som inte vet vad de gör, så jag har hållit några predikningar. Jag hoppas de hade åtminstone en liten effekt. De får naturligtvis göra egen design hur mycket de vill, bara de kallar det något annat än Korsnäs Sweater.

Minsann om det inte är svårt att göra mönster! Jag verkar göra nya för varje sockpar, det är otroligt. Någon vecka efter att jag gjort mönstret kan jag inte sticka efter det själv. Jag har två små anteckningsböcker fulla av såna mönster. Muttrandet lyder: vad i fridens namn har jag tänkt???

Jag har inte hört av Karen än, men mailar er så fort jag vet något.