söndag 7 februari 2010

Blockad

Nu torkar sjalen. Vår säng är 1,90 bred. Sjalen ryms på diagonalen. Först bredde jag bara ut den på rena lakan, men insåg att det blir bättre om jag sätter fast den med knappnålar. Det blev ju inte så många som jag befarade :) Sjalen är torr i kväll, för jag centrifugerade den efter att jag blött den ordentligt. Nu ser man också tydligt att garnet är lite flammigt, just så som jag ville. Jag formade ändorna till "vingar". Vi tänkte bädda med de här lakanen i kväll, få se om de är blåprickiga där nålarna suttit!

Jag är också nöjd med hur "sandmönstret" i kanten bildar en liten valk där den fäster vid sjalen. Det ser ut som om någon gått längs strandkanten och gjort en liten stig. Om man stickar fast udden på ett annat sätt, blir valken mindre. Jag stickade fast den med rät maska från aviga sidan, eftersom jag började på udden uppe i vänstra hörnet och alltså stickade avigsidans varv från udden inåt. Jag vände med lyft rät maska på rätsidan.


Vinkeln: det var här jag improviserade, när jag upptäckte att jag hade för många varv. I en sådan sjalvinkel kan man fortsätta med mönstret vartefter antalet maskor ökar. Det blir oftast ett trevligt mönster, om man gör det spegelvänt.

Uddspetsen: jag valde att sticka de fyra rätstickade maskorna i kanten så som det är i Karens mönster. På hennes foto ser man att hon stickat smalare kanter, jag tror det är två maskor. Jag gillade den extra avslutning som fyra maskor gör, det ser ut som en ny våg på väg in. Jag är jättenöjd!

3 kommentarer:

Unknown sa...

Helt underbart vacker! Det ser verkligen ut som vågor och en sandstrand. Vilket jobb du har lagt ner. Det har ju vi andra också gjort visserligen, men du har ju spunnit garnet också.
Grattis till en underbar sjal och jag hoppas att du kommer få användning av den många gånger.

Marie sa...

Kan bara hålla med föregående talare :) Underbar!

Marie sa...

Har tittat på mönstret o sliter mitt hår...nu tittar jag på hur du gjort din bård, och jag kommer att göra nå't liknande men på fri hand. Kan inte för mitt liv följa varken din eller Karens beskrivning! Skyller på megasmärtor (det är faktiskt varken lögn eller ens överdrift) samt överkonsumtion av morfinpiller (som inte tar bort smärtorna men iallafall ändrar mitt sätt att uppleva dom)--jag kan helt enkelt inte lägga ihop 1+1 och få det till 2...så det får bli en egen fixning.