lördag 20 februari 2010

Ananas startad

Nu har jag börjat virka ananassjalen. Garnet har en märklig färg. Den liknar ingenting jag hittar ett namn på. I min skärm ser garnet orange ut, men det är det inte. Jag tar nytt foto när jag vågar gå nära ett fönster (jag kanske blåser bort om jag går för nära nu). Det är Vuorelmas Kampalanka (kamgarn), 1600 m / 100 gram, ett vävgarn för kläder. Jag virkar det tredubbelt med virknål Perl-Inox 2,5. Har ni kollat numreringen på virknålar? Jag har några 2,5 men de är väldigt olika. Man vet ju inte alltid från vilken världsdel de kommer, så att ange nummer för en virknål kan vara vanskligt. Jag upptäckte också att mina virknålar skulle behöva förnyas. De är väldigt slitna, många av dem är 30-40 år gamla, några ännu äldre. Men jag sparar farmors virknålar. Hon var en mycket skicklig virkerska.

10 kommentarer:

Marie sa...

Ja på min skärm är det helt klart apelsinorange!
Virknålar; jag hade också bara gamla skruttar, men har succesivt bytt ut dom mot KnitPicks dubbla i trä, med en stl i var ände. Mycket praktiskt! Se'n har jag nå'n ergonomisk också, och ett par underbara från Brittany.

Unknown sa...

Mycket vackert orange färg. Blir sugen på apelsin.
Virknålar har jag ett överflöd av. Både gamla och nya i trä. Föredrar faktiskt de i trä. Märker att jag inte tar i lika mycket när jag virkar med dem. Jag virkar oftast väldigt hårt.

Barbro Heikinmatti sa...

Jag virkar mest med 1-2,5 mm. Stål för de minsta, 2-2,5 i plastöverdragen aluminium. Har ni sett 2,5 i trä? Skulle gärna köpa sådana om det finns.

Unknown sa...

3 i trästickor är det minsta jag har sett. De håller kanske inte om de är smalare.

Marie sa...

Jag har inte sett så runna virknålar i trä.
I söndags när jag skulle virka så gick det inte eftersom mina tumgrepp antagligen blivit överansträngda :( SURT! Jag har nog virkat för mkt, i kombination med att greppa stora vedklumpar. (Som ni kanske märkt är jag liiite överkänslig för belastning...)

Barbro Heikinmatti sa...

Surt, verkligen. Jag hoppas att du har en pulka åt veden, du bär väl inte?

Nej, tunna trävirknålar skulle nog inte hålla. Jag har KnitPros stickor nr 2 i trä, men jag vågar inte ta i alltför mycket med dem.

Marie sa...

Största problemet är att vedklumparna måste lyftas in i pannan för att brinna :( Nu virkar jag iallafall 1 varv/dag, samt stickar liiite o spinner liiiite på slända. Kan inte bara sitta overksam. FY så trist med den där %&¤"?& kroppen jämt :(((

Barbro Heikinmatti sa...

Ja, hoppas du får sprutan snart, och att den hjälper en tid åtminstone. Finns det inget tekniskt hjälpmedel för att få upp de där klabbarna? Jag förstår ju att du inte kan elda med pinnar, de skulle brinna upp genast med mycket flammor och snabbt övergående värme.

Marie sa...

När jag ringde o grinade förra veckan fick jag en tid för sprutorna 15 mars...bättre än inget :( fast dom hjälper ju 'bara' mot nervsmärtorna från diskarna i ryggen---resten får jag dras med eftersom det inte finns mediciner mot fibro :( Nu är jag RIKTIGT pissed off. USCH så mkt sjukdomssnack...

Unknown sa...

Usch, finns inget värre än värk.