tisdag 11 maj 2010

Haruni


Nu har jag garn för Harunin. Jag funderade hit och dit, men efter att ha tvinnat två trådar sländspunnen merino-silke förstod jag att det är det här garnet som ska bli en liten Haruni. Jag spann det på en liten, ljuvlig Mini-Bosworth, och tvinnade på min största slända. Bossien är redan i användning för nästa garn: ett purpur-rosa kedjetvinnat garn. Träet i trissan är pink ivory, skaftet är bloodwood. Den här sländan är svarvad för mig, med mått för min lilla hand. Den är utmärkt när man sitter och spinner. Den väger 28 gram och passar därför för ganska tunna garner, men är för tung för t.ex. kashmir. Den stora sländan gjorde en väns pappa. Den är 36 cm lång och väger 66 gram. Den är mycket väl balanserad, och det ryms väldigt mycket garn på den. 497 meter är det på den på fotot, och det skulle rymmas mycket mera. Jag vet inte vad det är för trä i den, men det är tungt och hårt. Trissan har en infälld metallring som fördelar tyngden mot kanten, vilket gör att den spinner länge.

4 kommentarer:

Marie sa...

Jag har redan berömt dej på Ravelry, men detta garn kan inte nog berömmas: så jämnt och fint, för att inte tala om hur perfekt du lindat garnet! Beundransvärt. Jag tror jag har samma fiber som du, från Renée, 80% merino och 20% silke. Jag spann drygt 3 hg till min glitterkofta, färgade det sedan svart, och nu stickar jag. Jag köpte 2 kg av den fibern i höstas...roar mej med att färga lite av den ibland-ospunnen. Och nästa sjalprojekt, efter Haruni och Faraway So Close, blir den sistnämnda igen, men i olika grå- och natur-toner :) Det gäller att planera sin tillvaro!

Marie sa...

PS. Jag kommer inte att sticka min Haruni i det lila fluffet från tidigare inlägg; jag ser att det garnet inte kommer att passa. Så jag ska använda ett köpegarn som jag färgat i vårgröna toner till Harunin. Kan dock inte börja förrän glitterkoftan är färdig (en ärm kvar) och de matchande sockorna (den andra är påbörjad!). Jag ska nämligen ha denna outfit på en 1-dagstripp till Sthlm som syrran o jag ska göra på Pingstafton.

Barbro Heikinmatti sa...

Det är samma fibrer, en väldigt fin kvalitet.

Marie sa...

Ja, eller hur. Jag har den i vitt också. Har experimenterat lite med att färga den, och NU är vi överens, fibern och jag, om hur man färga rutan att fibern tovar. Går att spinna även om den är lite tovad, men man får dra isär ganska duktigt.