torsdag 27 maj 2010

Blått sjalgarn

Nästa garn är blått (igen, haha). Jag håller på och kardar ihop tre olika blåa färger med vit tencel. Ullen är British Longwool och en merino-silkeblandning med 30 % silke. Jag kardar inte för noggrant, för de fina fibrerna börjar fort noppa. Det blir alltså ett melerat garn. Jag spinner tunt på min mellantunga Comet-slända, jag tror den väger runt 28 gram. Det är en snabb slända som snurrar länge, en riktig favorit. Jag har fyra Cometsländor i olika viktklasser. De två första köpte jag år 2000 när jag kunde se kometen som inspirerade Tracy från mitt fönster varje stjärnklar natt. Sländorna finns här: Woollydesigns. Säkrast får man köpa en under vinterhalvåret, för Tracy Eichheim som gör sländorna jobbar med fåren på sommaren. Tracy och Jean har Navajo Churro-får, sentida ättlingar till de får spanjorerna förde med sig till Amerika.
Comet, Spindlewood fyrkantig, Spindlewood akha, Spindlewood stödd slända som står med skaftet nedåt, Bosworth. Ett dream team :)

12 kommentarer:

Lillemor i Hummelsta sa...

Vilken härlig färg, som sommarhimlen. Jag förstår att ni undrar över hur min utlovade Haruni mår. Jag har skrivit ut mönstret, och varje kväll innan jag somnar så tittat jag på det och undrar över var mitt lexikon är. Sen somnar jag. Stickar som en galärslav på min volangsjal för att slippa ha den liggande som ett dåligt samvete. Denna veckan jobbar jag dessutom med dygnet-runt jour, men på fredag hoppas jag få tid att åka in till stan och välja garn till den engelsktalande Harunin. Jag tittar på era så länge och suckar trånsjukt.

Unknown sa...

Underbart blå färg. Har du färgat själv också?
Hm, jag måste få råd att åka till Marie och lära mig spinna i sommar.
Lillemor: Du börjar med din Haruni när du har tid och lust. Vi väntar så gärna.

Barbro Heikinmatti sa...

Lillemor: det här spinnandet kommer att ta länge, du hinner sticka flera Haruni förrän jag är klar med garnet! Och kolla Norstedts ord på nätet, bra ordbok, eller Tyda. Mia: nej jag har inte färgat, köpt färdigt färgade fibrer från Renee på er sida om viken.

Marie sa...

Lillemor: här händer inte mer än ca 2 varv/dag, så du hinner säkert ikapp när du väl kommer igång. Allt är så splittrat här med valparna, så jag får ingen riktig ro. Alltid en kisspöl som ska torkas eller nå't annat...I em ska vi till veterinären o i morrn kommer annons ut i tidningen!
Härligt med blått igen! Igårkväll låg jag faktiskt o funderade på hur jag ska färga ull till kommande sjal, och jag velar mellan rött o blått! Färgade rött igår, men det blev inte riktigt som jag tänkt mej, så det använder jag till annat.

Marie sa...

Vilka vackra sländor! Mina vilar i sitt Höganäskrus, medan jag spinner på rocken så fort jag får en liten stund över (spinnandet lockar mer än stickandet...). Det blir ganska tjockt 2-trådigt i gul/bruna toner jag färgat själv. har tvinnat 2 stora härvor redan, och älskar den 'raggsockiga' looken! Ska bli en assymmetrisk kofta (som jag stickat 2 stycken tidigare, men 'blivit av med' till syrrorna...är man yngst så får man finna sej i att dom äldre plockar av en allt man har ;).

Marie sa...

Jag har tittat på Barbros favoriter och sett att vi båda har med Ishbel och Feather and fan...har ni sett Multnomah?

Marie sa...

Har nu tittat också å Mias favvos, och vad ser jag om inte Hippie Bootleg Pants. Dessa är stickade i ett tjockt garn som måste göra dom outhärdligt varma (tro mej, jag har 17 års erfarenhet av stickade byxor...). Min egen variant på utsvängda brallor är stickade i tunt garn, typ Kauni 2 trådigt eller Tynn Alpakka, och är dessutom utrustade med en finess så man slipper 'knän' som ser ut som bollar. Enda problemet är att jag inte orkat skriva ut mönstret till nå't begripligt-det är nog bara jag som kan sticka efter de små noteringar jag krafsat ner i min lilla bok...men flera tjatat på mej om att skriva ut mönstret, så jag har det i åtanke.

Barbro Heikinmatti sa...

Jag har inte hunnit titta på så många sjalar ännu, men såg att mina egna favoriter är jättestora! Hur vore det med en scarf som omväxling?

Här är så regnigt och ruggigt att jag började fundera på en kofta i ett grovt garn jag spann i våras av Jacobull. Häggen regnar bort, men allt annat frodas.

Unknown sa...

Jag har tittat på alla era favoriter och vad ni än väljer så är jag med.
Jag har också anmält mig till VWstickning2010. Ska bli kul. Där ska jag sticka en tibetan stole, mycket vacker. Den finns bland mina favoriter.
Stickade byxor ligger långt in i framtiden. Började på ett par i tynn alpakka, men tröttnade. De blir kanske färdiga någon gång i framtiden.

Marie sa...

Men det är ju faktiskt Barbros tur att välja, om man tänker efter, så: valet är ditt, 'Babsan'! (Om jag känner dej rätt så är du inte särskilt förtjust i det smeknamnet...)

Barbro Heikinmatti sa...

Hm, kalla mig inte det, nej tack :)) Jo, jag kan börja titta på sjalar, bara det ville sluta åska. Det var en paus i mullrandet, men verkar börja på nytt, så jag stänger datorn nu.

Unknown sa...

Jag väntar med spänning på vad du väljer. :)